Kanelsnegle elsker Wienerbrødsdej

Efter at have hørt Blomsterberg og Friis-Mikkelsen udtale i ‘Den store Bagedyst’, at det kan få VOLDSOMME konsekvenser, hvis man ikke folder sin wienerbrødsdej i præcis 27 lag, så tænkte jeg at jeg hellere måtte få lidt styr på denne type dej 😉

Jeg vil med det samme sige, at svært er det i hvert fald ikke! Det kræver tid og tålmodighed og det hjælper på motivationen at kunne lide smør, men det kræver ingen særlig evne at kunne folde sin dej i 27 lag. Man skal blot følge den nøje tilrettelagte plan, så kører det.

Kanelwienersnegl

Ingredienser:

2.5 dl koldt vand

1 øko æg

35 g gær

525 g koldt hvedemel

60 g rørsukker

10 g salt

250 g koldt smør

Opløs gæren i det kolde vand og tilsæt ægget i vandet. Derefter tilsættes det kolde mel, sukker og salt og dejen æltes til en fast kold dej. Du kan evt ælte dejen på maskine i ca. 5 min. Dejen sættes herefter på køl i køleskabet i 30 min.

Det er en god ide, at sætte melet i fryseren i et par timer, før du skal bage. Grunden til at melet og vandet skal være koldt og at man flere gange, i løbet af processen, skal sætte dejen på køl, er at dejen først må begynde at hæve, når man er helt færdig.

Udrulning af wienerdejen:

Læg dejen på et meldækket bord og sørg for at kunne bruge de næste 2 timer i dit hjem. Selve udrulningen er ikke tidskrævende, men da dejen skal på køl 4 x 30 min alt i alt, så kræver det tid. Find et målebånd frem.

Wienerdej

1. Rul dejen ud til en firkant på ca.25 x 25 cm.

2. Bank den kolde smør ud, mellem 2 lag bagepapir, til en firkant på ca. 15 x 15 cm.

3. Læg smørret oven på dejen. Se billede 1.

4. Fold dejens fire sider ind over smørret, som vist på billede nr. 2 i collagen og læg den i køleskabet i 30 min. 30 min er det magiske antal min, som det tager at afkøle dejen helt.

5. Tag dejen ud på et meldækket bord og rul den ud til et aflangt stykke på ca 1 cm i tykkelse. Se billede 3 i collagen.

6. Fold derefter dejen i 3 dele. Dvs den ene ende foldes ind mod midten og den anden ende foldes hen over. Billede nr. 4 i collagen er lidt misvisende for der har jeg været rebelsk og foldet dejen i 4 dele – det virker ikke 🙂 Du skal kun ende med at have 3 lag i dejen. Læg den derefter på køl igen ( 30 min ) og gentag samme mønster – fra trin 5-6 – 2 gange mere.

7. Når du har fulgt trin 5 og 6 i alt 3 gange, har du det magiske antal lag, som er 27. Herefter er den klar til hvad du nu skal bruge den til 🙂

I dag brugte jeg dejen til lækre kanelsnegle, fyldt med mere smør, kanel, marcipan, sirup og brun farin. Kanelsneglene var ret vild med deres hus af wienerdej. Mums!

~ af klappeklappekage på 13. januar 2013.

Skriv en kommentar