Lagkagecreme og mousse – første forsøg

Som den bagenørd jeg er, elsker jeg at øve mig i alt hvad der har med bagværk at gøre. Andre går til badminton – jeg er ikke et klubmenneske, så jeg madnørder i stedet i mit eget køkken🙂

For tiden er jeg lidt optaget af at finde nye smagskombinationer til fødselsdagslagkagen. I vil helt sikkert høre meget mere om det senere, men her er første forsøg ud i 2 – for mig – nye kagecreme og mousser.

Tobleronecreme:

  • 150 g toblerone
  • 2.5 dl piskefløde

Fløde og chokolade varmes op i en gryde. Det må ikke koge, men skal bare lige smeltes sammen. Hæld derefter massen i en skål og lade det afkøle på køkkenbordet uden låg. Herefter dækkes skålen med et låg eller film og sættes i køleskabet natten over – min 6 timer. Denne afkølingsproces er meget vigtig, for ellers kan du ikke piske fløden stiv. Og tro mig jeg har prøvet at afkøle det hurtigere i fryseren og det virker bare ikke – så find tålmodigheden frem.

Dagen efter pisker du massen stiv med en almindelig elpisker. Her er til ét lag i en almindelig lagkage.

Bærmousse:

På billedet er det brombær, men du kan bruge hindbær, blåbær og sikkert mange andre typer bær.

  • 3 bl. husblas
  • 130 g. brombær, blåbær eller hindbær – friske eller optøede frosne
  • 30 g. flormelis
  • 2.5 dl piskefløde
  • ½  vaniljestang eller 1 tsk vaniljesukker med top
    Husblassen lægges i blød i koldt vand i en ½ time.
    Bær, flormelis og vanilje moses kort med hænderne og opvarmes i en lille gryde UDEN at koge. Gryden tages af varmen. Husblassen vrides godt for vand og kommes direkte op i den varme hindbær-vanilje mos i gryden. Rør godt. Kom den varme blanding op i en skål.

    Piskefløden piskes til let skum i en anden skål. 1/3 del af det let piskede flødeskum kommes nu op i hindbær- blandingen. Rør det godt sammen. Denne hindbær blanding kommes nu op i skålen med den resterende let piskede fløde og det hele vendes nu forsigtigt sammen til en ensartet mousse der straks fordeles på lagkagebunden.

    Husk hvis du plejer at sprøjte din lagekagecreme på lagkagebunden med en sprøjtepose og tyl, så kan det være en dårlig idé med denne mousse, i hvertfald hvis du har bær i som ikke er most helt ud. De kan simpelthen ikke komme igennem tyllen🙂

    Øverste lag er Tobleronecreme – nederste er Brombærmousse

~ af klappeklappekage på 7. september 2012.

2 kommentarer to “Lagkagecreme og mousse – første forsøg”

  1. Uhm, ser godt nok lækkert ud. Går selv i øjeblikket og overvejer kombinationer af kagecremer, mousse og kagebunde til en kage til min søns konfirmation i foråret. Hos os vil bær være et no-go, så tænker appelsin, lime eller citronmousse sammen med skildpadde eller daimcreme – har du prøvet kage med den kombination.

  2. hej Stina, denne lagkage blev den første lagkage jeg nogensinde har lavet og det lykkedes nogenlunde😀
    Jeg havde misforstået dl forholdende og brugte en liter fløde istedet for kun en halv.. Og så var der vist også nogle andre ting jeg gjorde galt, men en velsmagende lagkage kom der trods alt ud af det. Den ligner dog mest en leverpostejslagkage sagde min kæreste..😀

    Men tak for tippet og opskriften siger vi begge🙂

    Mange hilsener

    Martin Esquives

Skriv et svar

