Stikkelsbær og seje makroner

Hvis du er så heldig at kunne få fat i friske stikkelsbær, så skynd dig og snup dem. De er en sjælden vare og det selvom de gror som ukrudt. De er super nemme at have i egen have, da de sagtens kan gro et mørkt og kedeligt sted. De smager skønt som kompot, grød, syltetøj og i tærter og så smager de virkelig godt, hvis man lige kombinerer dem med lidt hyldeblomst.

Her til morgen plukkede jeg hvad der var på den ene busk, jeg har i haven. Det gav nok til både sylte tøj og en lækker Stikkelsbærtrifli.

Stikkelsbærkompot, råcreme og hjemmebagte makroner lægges lagvis og serveres i portionsglas eller i en stor glaskål.

Stikkelsbærkompot kan du finde opskriften til mange steder på nettet og ellers er der en god én i Claus Meyers Almanak og opskriften på råcreme kan du finde her.

Seje makroner

Disse makroner er sprøde og seje på den helt i gennem gode måde❤

Ca. 35 stk

100 g mandler

2 æggehvider

100 g rørsukker

Bag/rist mandlerne med skallen på, på et stykke bagepapir i ovnen ved 160 g i ca. 12-15 min.

Lad mandlerne køle af og mal dem så med skallen på i en foodprocessor eller med en stavblender. De skal males fint, men stadig med bid i.

Pisk hviderne stive med 3 spsk. af sukkeret. Vend derefter resten af sukkeret og de hakkede mandler i æggehviderne.

Kom dejen i en sprøjtepose  og sprøjt små rosetter ud på en bageplade med bagepapir.

Bag makronerne ved 150 g i ca. 15 min. De skal være lysebrune udenpå – let sprøde, men stadig bløde og seje i midten.

Tag makronerne af bagepapiret, så snart de kommer ud af ovnen. De er noget klistrede, så de kan nemt hænge fast i bagepapiret. Afkøl dem på bageristen og opbevar dem derefter i en kagedåse.

De er virkelig værd at prøve – de smager godt som de er og er fantastiske i trifli, æblekage og diverse smuldrer kager.

~ af klappeklappekage på 14. juli 2012.

4 kommentarer to “Stikkelsbær og seje makroner”

  1. Ihh hvor er du heldig at have, en have.
    Jeg må ud og lokalisere nogle stikkelsbær!

  2. […] æggehvider. Massen fyldes i sprøjtepose uden tyl, da små nøddestykker kan sætte sig fast. Den oprindelige opskrift siger 35. Jeg har kun fået 25 til 28 markroner, så mine er nok lidt store. Det bedste resultat har jeg […]

Skriv et svar

