Syltetøj

Rabarber Jordbær Syltetøj

Hjemmelavet syltetøj og marmelade er langt bedre end de fabrikslavede. Det er super nemt – det tager faktisk ingen tid og så kan du selv variere smags sammensætningen. Du kan bruge det på pandekager, morgenbrød og ikke mindst oven på din yoghurt.

Jeg har netop lavet Rabarber Syltetøj og selvom det ikke er jordbær sæson endnu, lavede jeg også Rabarber-Jordbær Syltetøj.

Der er masser af opskrifter at finde på nettet. Jeg selv bruger en opskrift fra min farmor, men det er stort set den samme, som er i Den grønne syltebog. Grundingredienserne er altid frugt – sukker – vaniljestang og et par spsk vand.

Det er altid lækrest at bruge frugten i den årstid hvor den er inden for rækkevidde, men man kan sagtens lave syltetøj med frosne frugter. Eksempelvis brugte jeg frosne jordbær i min Rabarber-Jordbær syltetøj.

Her er et eksempel på en opskrift:

Ca. 3 glas

  • 500 g rabarber uden blade
  • 1 vaniljestang
  • 1 spsk vand
  • 200 g sukker (ca. 2¼ dl)

Vask glas og låg grundigt med varmt vand og opvaskemiddel. Skyld dem i kogende vand. De kan derefter skylles med atamon – hvis man ønsker det. Hvis ikke, – skal marmeladen opbevares i køleskabet og vil der holde sig ca. 2 uger.

Rabarberstilkene skylles grundigt og enderne skæres af. Skær stilkene i mindre stykker af ca. 2 cm. Flæk vaniljestangen. Kom rabarber i en gryde med vand, den flækkede vaniljestang og sukker. Lad det koge langsomt op ved svag varme. Tag gryden af varmen og lad indholdet køle lidt af. Hæld syltetøjet/marmeladen på de rengjorte glas og luk dem.

Jeg bruger min hjemmelavede syltetøj i ylette hver morgen.

Syltetips:

  • Skum syltetøjet grundigt af, inden det fyldes på glas. Skummet kan indeholde bakterier og skimmelsvampe.
  • Fyld glassene helt op til kanten, så der bliver så lidt luft tilbage som muligt. Sæt låget på med det samme. Det er i luften, alle de mikroorganismer, der forårsager gæring og mug, findes.
  • Kog ikke for store mængder syltetøj ad gangen! Lav i stedet flere mindre portioner, eller frys bær og frugt i passende mængder, og kog efterhånden som syltetøjet bliver brugt. Store mængder gør, at kogetiden bliver lang, og både smag og farve forsvinder.

~ af klappeklappekage på 20. maj 2012.

Skriv et svar

