Rabarber

Jeg er så heldig at have Knud som nabo. Knud har en gammel have fyldt med rabarber, stikkelsbær, brombær – jeg kunne blive ved – og da han er tudse gammel og har svært ved at gå, har vi lavet en aftale. Jeg bruger af hans bær, hvis jeg kan finde dem i det vildnis hans have er og hvis jeg giver en smagsprøve. Den er fin med mig.

I går høstede jeg 3 kg rabarber. Lige i overkanten til en enkelt kage, så i dag har jeg både bagt og lavet rabarbersyltetøj.

Rabarber sæsonen er over os og med den er sommeren skudt godt i gang for mig.

Mandelkage med Rabarber:

Til 8 personer

5 æggeblommer

180 g sukker

1 vaniljestang

150 g smør

80 g hvid chokolade

200 g rabarber skåret i små stykker

250 g mandler

2 spsk hvedemel

2 æggehvider

Tænd ovnen på 175 grader.

1. Hak mandlerne fint i en foodprocessor eller med en stavblender, så det ligner mandelmel. Sæt til side.

2. Skyl dine rabarber godt og skær dem i mindre stykker – ca. 2 cm.

3. Pisk æggeblommer, sukker og vaniljekorn til en luftig, hvis “æggesnaps”.

4. Hak smør og hvid chokolade i mindre stykker og smelt det forsigtigt over et vandbad.

5. Pisk æggehviderne sammen, til de er helt stive.

6. Saml det hele. Vend først dine rabarberstykker i skålen med æggesnapsen. Vend derefter smør/chokolade massen i æggesnapsen. Dernæst vendes de hakkede mandler og hvedemel i dejen og tilsidst de stiftpiskede æggehvider.

7. Smør en springform på ca. 24 cm i diameter og hæld dejen i den. Bag kagen ved 175 grader i 25-35 min. Kagen skal være gylden brun og fast i midten.

Lad kagen køle af inden du serverer den. Jeg plejer at servere 38% creme fraiche til, men en god vaniljeis eller drænet tykmælk er også rigtig dejligt til den.

Kagen er meget saftig og holder sig godt i flere dage på køl.

~ af klappeklappekage på 18. maj 2012.

2 kommentarer to “Rabarber”

  1. Ej hvor heldig kan man være, ja der er så mange muligheder med dem! Skøn blog med masser af dejlige opskrifter! Ha en dejlig weekend.

Skriv et svar

