Amerikanske Popovers

Lige fra ovnen og direkte på bordet

Popovers er vel nærmest den amerikanske version af de engelske Yorkshire puddings. Jeg fik mine første popovers, da min mand og jeg flyttede til USA og i starten boede hos min svigerinde i Connecticut. “Spis spis – de er ikke gode i morgen” råbte hun og det har hun helt ret i.

Popovers skal spises helt varme, lige når de kommer ud af ovnen. De er hyggemad så det basker og de er geniale at servere til efterårets simremad. Lidt sovs skal der i hvert fald være til, da ideen er at fylde dem med lækkerierne eller dyppe dem i sovsen.

Lidt om bageformen: Jeg bruger en speciel Popover bageform købt i USA. Jeg  ved dog at man sagtens kan bruge sine muffins forme. Fordelen ved en decideret Popover form er, at den er høj og slank, hvilke hjælper dejen til at hæve opad.

Popover form

Ingredienser:

Til 6 stk.

1 cup (ca. 2,3 dl) hvedemel

1/2 tsk salt

2 store æg

1 1/4 cup mælk

1 spsk neutral olie eller smeltet smør

Forvarm ovnen til 230 grader. Sæt bageformen ind i ovnen, så den er varm når du hælder dejen i.

Pisk alle ingredienserne sammen i en skål. Husk at tage æg og mælk ud fra køleskabet i god tid, så det er stuetempereret. Du skal ikke over-piske dejen, bare lige piske den jævn.

Tag formen ud af ovnen og pensl den med lidt smør og fordel dejen i 6 forme. Sæt den ind i midten af ovnen og bag den ved 230 grader i 15 min. Derefter skruer du varmen ned til 175 grader og bager dem yderligere 15 min.

Det er vigtigt at du ikke åbner ovnen og kigger ind til dem på noget tidspunkt. Du må bare holde ud og håbe på det bedste🙂 Ellers flader de ud igen.

Hvis du ikke har de amerikanske målebægre Cups, så kan du bruge denne beregner til at omregne til dl.

Klar til at blive fyldt med en lækker gryderet

Klar til at blive fyldt med en lækker gryderet

~ af klappeklappekage på 24. september 2011.

4 kommentarer to “Amerikanske Popovers”

  1. Skal man ikke tilsætte noget hævemiddel? Tror du ikke I har brugt self raising flour?

    • Hej Maja
      Nej der er ikke brug for hævemiddel. Og jeg har brugt helt almindeligt dansk mel fra Åkirkeby valsemølle på Bornholm. Æggene er i dette tilfælde “hævemiddel”. Det er lidt ligesom med vandbakkelser, hvor der jo heller ikke er hævemiddel i.
      Vh Kristina

  2. Goddag med dig *sms* (:

    Tænkte på om vi ikke skulle bytte link da jeg syns din blogger er så spændene smuk og altid noget at byde på (: Håber du går forbi min blog og skriver en lille sød hilsen i min GB så ville jeg være dig rigtig glad (:

    Knus Lise

  3. Hold nu op hvor er de smukke! Dem skal jeg bestemt prøve ;o)

Skriv et svar

