Man behøver ikke andet end Naan brød for at være lykkelig…

I år fylder jeg 40 år! Det er ikke noget jeg har specielt lyst til, men det kan åbenbart ikke udskydes. Jeg har valgt at invitere familien i sommerhus på Fanø og der lave den vildeste indiske buffet… ved godt at det ikke ligefrem er regionskøkkenet, jeg der har gang i, men det smager skønt og så er den ikke længere BUM!🙂

I går skulle jeg så afprøve en af retterne Lam Bhuna med ris og hjemmebagt Naan brød. Lammet var fantastisk, men brødet Mmm det var helt i top. Og så enkelt! Aldrig mere vil jeg give 30 kr for 2 skallede Naan brød, som er bagt og vacuum pakket for et halvt år siden.

Der findes mange opskrifter på nettet, men jeg valgte en opskrift fra Camellia Panjabis bog ‘50 great curries of india‘. Den virkede bare mere autentisk🙂

Ingredienser

Til 12-14 stk små brød

2/3 pk. alm. gær
2 spsk sukker
2 dl. varmt vand
1 æg – pisket sammen med en gaffel
3 spsk Mælk
2 tsk Salt
500 gr. Hvedemel
60 gr. smeltet smør

Tilberedning
I en stor skål, opløses gær i lunkent vand.
Rør sukker, mælk, æg, salt, halvdelen af det smeltede smør og mel nok til at dejen bliver blød.
Ælt i ca 8 minutter på et let melet overflade, eller indtil dejen er helt glat.
Placer dejen i en skål, smurt med resten af den smeltede smør og dæk skålen med en fugtig klud. Lad dejen hæve indtil den er fordoblet i volumen.
Del dejen i 12 til 14 stykker. Rul stykkerne til kugler, og lad dem hæve igen. Bare indtil ovnen er klar.
Mens dejen hæver, forvarmes grillen til høj.

Du kan vælge enten at presse kuglerne helt flade (ca. 3-5 mm tykke) med hænderne eller som jeg gør rulle dem flade med en bagerulle. I grunden er formen jo ligegyldig, men jeg gik efter den dråbeformede, som vi jo kender dem, fra dem vi køber.

De flade stykker pensles med lidt olie eller smeltet smør og du kan vælge at drysse lidt ekstra salt på og måske hvidløg eller koriander eller sesamfrø….bare brug fantasien.

Bages under grillen i et par minutter på hver side

Læg de flade dejstykker på en rist og sæt dem ind under grillen i 2-3 minutter eller indtil de har en let gylden farve. Pensel den anden side og sæt dem tilbage under grillen i endnu 3-4 minutter. Hold godt øje med dem, – jeg nåede lige at brænde et par stykker af.

Jeg bagte dem lige før vi skulle spise, hvilke jo var ekstra lækkert. Dagen efter er de dog ligeså gode og da jeg ikke havde puttet andet end salt ovenpå, spiste vi dem faktisk til morgenmad. Velbekomme.

~ af klappeklappekage på 30. juli 2011.

6 kommentarer to “Man behøver ikke andet end Naan brød for at være lykkelig…”

  1. Hallo, det virker jo lige til at gå til. Det må jeg prøve næste gang den står på indisk mad her. Tak for tippet🙂

  2. Tænk, det har jeg aldrig overvejet at lave selv, men med din opskrift her skal det da prøves – og mig, der elsker indisk mad.

  3. de lyder rigtig lækre! ca hvor lang tid tager det for dejen at hæve til dobbelt str?

  4. Hej Kristina
    Uhmmm! – det lyder fantastisk med den indiske buffét.
    Vi glæder os alle 4 rigtig meget til fødselsdagen.

Skriv et svar

