Boller med frø og kerner

også kaldet 5-korns boller🙂 indeholder gode sager som hørfrø, knækkede hvedekerner, rugkerner, sesamfrø og solsikkekerner.

Jeg har valgt at erstatte 50 g af den samlede hvedemel med hvedestivelse. Det er endnu uklart for mig, hvad det præcist gør ved dejen, men jeg må sige at den virkede langt mere lækker i krummen. Den føltes mere sej…på den gode måde. Tippet lærte jeg på det bagekursus, jeg var med på for et par uger siden. Man skulle med held kunne erstatte ca. 50 g hvedemel med hvedestivelse i enhver kageopskrift. Og jeg må sige, at de muffins som vi fik på kurset er de mest svampede jeg længe har smagt. Mere om det, som jeg opdager hvad jeg kan bruge det til.

Ingredienser:

200 g 5-korns blanding (kan købes i Brugsen, Føtex, Kvickly osv osv)

3 dl vand

1 dl tykmælk, A 38 el.l

4 dl øko mini-mælk

50 g gær

2 spsk solsikkeolie

1.5 tsk salt

2 tsk sukker

900 g hvedemel

50 g hvedestivelse (kan købes i Sverige og Tyskland. I Danmark fandt jeg det i en asiatisk butik)

5- kornsblanding koges i 2-3 minutter i vandet, hældes op i en skål og afkøles.  Alt undtagen melet røres i.

Bland hvedemel og hvedestivelse sammen og tilsæt derefter til dejen er blød og smidig. Den må gerne være lidt våd.

Lad dejen hæve overdækket i 1 time. Formes derefter til ca. 25 boller. De skal efterhæve på bagepladen i ca. 20 minutter.

Pensles og drysses med f eks sesamfrø. Bages i ca. 15-20 minutter ved 200 grader C.

TIP: Brug et stegetermometer – sæt det i midten af en bolle. Når temperaturen er på min.92 grader og max 95 grader er bollerne bagt perfekt.


~ af klappeklappekage på 25. april 2011.

2 kommentarer to “Boller med frø og kerner”

  1. Ser super godt ud🙂

    Sommerhilsen

    Per
    http://www.mobilreparationer.dk/

  2. Har lige lavet dine boller, og de var rigtig gode🙂

Skriv et svar

