Kagekursus igennem Kagebutikken.dk

I lørdags var min veninde Anja og jeg på kursus i fyldning af kager. Kurset var en dejlig fødselsdagsgave og lad mig straks sige, at det i den grad overgik mine forventninger.

Fyldning af kager tsk tsktænkte jeg først, hvor svært kan det lige være? Men det viser sig, at mange mennesker går rundt med det ubesvarede spørgsmål: “hvordan får man de lige sider på en bryllupskage”? 🙂 Jeg selv, har aldrig tænkt over problematikken, men jeg har også altid været mere interesseret i selve bageprocessen end i pyntning, fyld osv.

Kurset er en af Kagebutikken.dk mange kagekurser og det foregik hjemme hos Susie Funder i Hillerød. Susie er 73 år (ligner en på 60 år) og er idé kvinden bag Kagebutikkens første “udgave”, – special import af marcipanprodukter og belgisk chokolade, som åbnede for 20 år siden.

Vi skulle egentlig kun have været der fra 10.00-15.00, men de sidste gik først kl.17.30. Susie har en kæmpe viden om bagning, om de forskellige produkter, om chokolade, om temperaturer osv osv og hun fortalte om det hele med varme og humor, men også med en ret personlig mening om hvad der er bedst. Vi smagte på alt og prøvede hele processen af fra bagning af bunden, fyld og til overtrækning med fondant og tilsidst gik vi hjem med hver vores fint pyntede kage.

Det eneste minus var for mig selve fyldet. Det blev lavet af Piskefløde og pulver med forskellige smagsgivere, som man kan købe igennem Kagebutikken. Det var jeg ikke særlig imponeret over og jeg er sikker på, at jeg kan lave en lækker skum, mousse mm, som smager bedre.

Vi var 7 kvinder som slet ikke kendte hinanden, men vi var alle ret imponerede over de mange tips og tricks vi fik med os hjem og ikke mindst glade for at være i selskab med andre, som også elsker at bage🙂 Det var en rigtig god dag og jeg kan varmt anbefale et kursus hos Susie, – tak for gaven Anja!

Her er lidt billeder fra dagen:

Kursisternes kager - det er min med prikkerne🙂

Kagebunden skæres til ved hjælp af det geniale værktøj "Afstandstræ 3 og 10 mm".

Kagen fyldes på den "rigtige" måde🙂

Vores værtinde Susie Funder

Fondant udrulles

Fondant placeres over kagen

Kagerne har været på køl og skal nu pyntes

En af kagerne er blevet fyldt

Vi lavede selv vores pynt

Den Polka Prikkede kage

~ af klappeklappekage på 12. april 2011.

11 kommentarer to “Kagekursus igennem Kagebutikken.dk”

  1. Hej.

    Hold da helt op hvor ser det lækkert ud – det er hel kunst det man ser. En hel videnskab.
    Håber at se hvor dygtig du er blevet m.h.t. kager:-)
    Mange hilsner fra
    Charlotte

    • Hej Charlotte
      Og det bedste var at det også var sjovt🙂 Nu bliver jeg nok aldrig den store “kagepynter”, – der må man ind på andre blogs,men jeg lærte jo gudskelov også en masse om selve bageprocessen.
      Vh Kristina

  2. Kære Kristina
    Hvor ser det spændende og lærerigt ud. Jeg har lige et hurtigt spørgsmål. Hvorfor fyldes kagerne med sprøjtepose? Jeg kunne godt bruge lidt tips og tricks🙂
    Kh Nadia

    • Hej Nadia
      Det var rigtig sjovt🙂
      Det hele handlede om at fylde kagen så præcis som muligt, sådan at kagens sider blev bygget helt lige op. Dvs at når man skærer et stykke i kagen, er stykket helt lige og fyldet stadig flot. Forestil dig at man feks har chokoladefyld på en bund og solbærfyld på en anden bund….de 2 farver skal helst ikke “smatte” sammen🙂
      Det var nemmest med sprøjteposerne🙂 Desuden kan man eksempelvis sprøjte 2 forskellige slags fyld på samme bund/lag.
      Hmmm det kan vist forklares bedre….tror jeg vil overveje et indlæg🙂 Vh Kristina

  3. […] mere lækker i krummen. Den føltes mere sej…på den gode måde. Tippet lærte jeg på det bagekursus, jeg var med på for et par uger siden. Man skulle med held kunne erstatte ca. 50 g hvedemel med […]

  4. Hej Kristina

    Jeg kan se et stykke klar plastik på det ene billede, sikkert noget som har været lagt inde i formen mens bundende er blevet fyldt. Ved du hvor man får det fra?
    bedste hilsner Jette

  5. Hej! Det er en dejlig blog og de der kagebunde på billedet ser også meget lækre ud! Kan man få opskriften eller er den hemmelig?🙂

  6. Hej, ville SÅ gerne kunne lave sådan nogle kager, men hvordan laver i bundende og det imellem, kunne i lige linke hvis der er et sted hvor man kan se det, eller skrive opskrift?:-)

  7. kan man få opskriften på bundene?

  8. Hej, hvad er det for tre slags fyld der er i lagkagen? Ser SÅ lækkert ud;0)
    Vh Janne

Skriv et svar

