Katjas fødselsdag med Drømmelagkage og Gulerodskage

I går fejrede min familie og jeg yndlingsniecen (jeg har kun én)🙂 Hun er en af de få mennesker i verden, der rent faktisk slet ikke kan lide kager, – men det er på ingen måde en udfordring vi andre i familien har! Katja var derfor den søde værtinde og bad mosteren komme med et par kager og det gør jeg jo gerne.

Den ene kan i finde opskriften på her, – dog uden fodbold-looket, men med samme mumsede fyld. Mmmm min mor døbte den Drømmelagkagen🙂

 

Lagkage før glasur og pynt, - med Hindbærskum og Chokolademousse.

Derudover havde jeg kastet mig ud i at bage en gulerodskage. Jeg har aldrig selv været særlig vild med gulerodskager, men denne her var rigtig lækker. Slet ikke tør, som jeg ellers synes mange af dem er. Limecremen ovenpå var vist også med til at gøre den super frisk.

Gulerodskage med kokos og lime:

Pyntes med smukke grønne limestrimler

Ingredienser (til 10 pers.):

160 g rørsukker

2 æg

1 dl solsikkeolie

150 g mel

1 tsk natron

1 tsk bagepulver

2 spsk kanel

100 g kokosmel

100 g hasselnødder

200 g gulerødder

Tænd ovnen og sæt den på 185 grader. Find 3 skåle frem.

Pisk rørsukker og æg til en luftig, hvid æggesnaps i én af skålene. Bland mel, natron, bagepulver og kanel sammen og sigt det i en anden skål. Hæld derefter kokos ned til melblandingen. Skræl og riv gulerødderne på et rivejern og hæld de grofthakkede hasselnødder ned i den tredje skål sammen med gulerødderne.

Bland tilsidst mel/kokosblandingen ned i æggemassen sammen med olien og gulerødder samt nødder. Bland lidt af gangen og rør det godt sammen i hånden.

Hæld dejen i en smurt springform, – ca. 26 cm i diameter og bag den midt i ovnen ved 185 grader ca. 1 time. Jeg tog min ud efter 50 min, da den var færdig bagt. Lad kagen køle af.

Limecreme:

200 g flødeost naturel

200 g flormelis

Saft og skal fra 1 hel økologisk lime

Korn fra en stang vanilje

2 -3 spsk smeltet smør

Gulerodskage før cremen på toppen.

Limecreme:

Rør flødeost og flormelis sammen i en skål, til det ikke klumper. Tilsæt limeskal og saft, vaniljekorn og smeltet smør. Fordel limecremen over gulerodskagen. Pynt med kokosflager, der er let ristede så de har fået en gylden farve.

Pynt: Kokosflager og limeskaller – skrab overfladen af limefrugten med et juliennejern til fine lange strimler af limeskal. Rist kokosflagerne let på en tør pande.

 

 

 

 

 

 

MUMS!

~ af klappeklappekage på 13. marts 2011.

Skriv et svar

