Bløde koldthævede Boller

Lækre som morgenbrød eller sandwich boller

Dette er den opskrift på boller, som jeg bare hele tiden vender tilbage til ♥ Selvfølgelig er der jo også lige mine fantastiske gulerodsbrud! Men disse, er dem der sådan helt overskuds-agtigt, bliver kastet i ovnen på en onsdag morgen.

De er nemme og da dejen bliver samlet aftenen før, kan man nemt bage dem til morgenmaden på en hverdag…..i hvert fald indimellem🙂

Ingredienser (til 15-20 store boller):

1 liter lunkent vand

50 g gær

2 spsk groft salt (gem lidt til pynt)

1 kg hvedemel

1 sammenpisket æg, mælk eller vand.

1. Opløs gæren i det lunkne vand sammen med 1 1/2 spsk salt. Tilsæt mel lidt ad gangen og rør med en grydeske til det ligner tyk havregrød. Du skal virkelig bruge dine kræfter og røre til.

2. Stil skålen tildækket i køleskabet natten over. Gerne 10 timer.

3. Når du vågner tænder du ovnen på 220 grader og venter til den er varm. Sæt dejen i klatter på bagepladen med 2 skeer. Bag dem i 10 min og pensl dem derefter med æg, mælk eller vand og drys lidt salt over. Bag dem yderligere 8-10 min. Hvis de føles lette og lyder hule, når du banker på dem, er de færdige.

~ af klappeklappekage på 7. marts 2011.

2 kommentarer to “Bløde koldthævede Boller”

  1. Hej Kristina.
    Har du prøvet de boller med noget grovere mel? Det ku jeg godt tænke mig at prøve, så der var lidt mere bid i.
    Håber I har det godt.
    Vi har det skønt.
    KH Lene

    • Hej Lene
      Ja, jeg har prøvet med mange slags mel. Faktisk er de også rigtig gode hvis man erstatter halvdelen af hvedemelet med fuldkornshvedemel. Eller kaster nogle hørfrø og græskarkerner i. Men det er jo sådan en enkel basis opskrift, at du sikkert bare kan gøre hvad du har lyst til🙂
      Jo vi har det dejligt her på Fyn, men Bornholm savner man jo altid lidt🙂

Skriv et svar

 
