Italienske grissini stænger

Min mand og jeg har aftalt at efteråret står i sundhedens tegn. Vi er begge blevet lidt for glade for de kager jeg bager og det har sat sig på bagen. Derfor er der blevet nedlagt forbud mod bagværk med alt for meget sukker og fedt det næste stykke tid. Dette hænger godt nok ikke helt sammen med, at jeg samtidig vil afprøve min mormors opskrifter, som jo er fyldt med smør, men så må de bare gives til naboerne🙂

Derfor kaster jeg mig hermed også over opskrifter uden smør, men med umættet fedt som oliven, raps og kokosolie. Hmm tænker den opmærksomme læser så: Sætter olien sig da ikke på bagen? Måske, men den forkalker i det mindste ikke mine årer på vejen mod mine hofter. OG noget skal der altså bages i min ovn!

Grissini

Ca. 12-16 stk – afhængig af tykkelse og længde – Bages ved 200 grader i ca. 18 min.

Grissini - dejlig og hurtig snack

250 gram mel
25 gram gær
2 spsk. god olie, f.eks. koldpresset rapsolie
½ tsk. honning
1 ¼ dl. vand

Salt til at drysse oven på stængerne

Olie til pensling

Fint revet parmesan, sesamfrø, hørfrø, birkes, diverse urter….du kan krydre dem med hvad du foretrækker.

Sådan gør du:

Opløs gæren i lunkent vand.

Tilsæt honning, olie og mel

Ælt dejen godt. Læg den i skålen og stænk lidt olie over, så overfladen bliver let fedtet. Dæk den til og stil den lunt. Hæver til dobbelt størrelse.

Indstil ovnen på 200 grader.

Del dejen i 2 dele og rul hver del ud til 1 cm tykkelse i en firkant på ca. 20 x 20 cm. Brug rigeligt med mel på bordet og på kagerullen, så dejen ikke hænger fast.

Skær dejen ud i 1 cm brede stænger, – dette gøres nemt med en pizzaskærer. De kan laves tykkere og tyndere – prøv dig frem. Du kan også vælge at trille dejen lidt tykkere end en blyant med hænderne.

Læg dem på bagepapir (evt. med lidt olie smurt på bagepapiret) på bagepladen med ca. 2 cm’s mellemrum.

Pensles med olie og drysses med salt samt din foretrukne smagsgiver.

Læg dem skråt på bagepladen, så du kan lave et par af dem rigtigt lange

Bages i ca. 18 minutter, til de er gyldne og sprøde. VIGTIGT! Sluk ovnen og tag dem ud. Læg stængerne på ovnens bagerist, og stil risten ind i ovnen igen i en halv times tid i eftervarmen. Sæt noget i klemme i lågen, så der kommer luft derind. Denne proces sikrer, at stængerne er helt tørre – også inde i midten.

Gem stængerne i en lufttæt beholder eller plasticpose. Kan holde sig i dagevis.

Spis dem som en snack sammen med din favorit dip, guacamole eller som en del af en tapas aften.

~ af klappeklappekage på 17. august 2010.

En kommentar to “Italienske grissini stænger”

  1. Inspirerende blog – lækre billeder;-)

Skriv et svar

