Sommer og hyldeblomster

Grunden til min efterhånden lange blog pause er at det er blevet sommer og jeg har brugt tiden på at gå rundt med bare tæer i haven og sylte, lave saft  samt drikke kølige sommerdrikke.

Selvom jeg langt fra er færdig med ovenstående beskæftigelse synes jeg i alle skulle have en lille sommerhilsnen fra mit fynske paradis. En enkel og lækker opkrift, som er en af sommer klassikerne i mit og rigtig mange andre danske hjem – Hyldeblomstdrik.

Opskriften jeg bruger er fra ‘Den grønne Syltebog‘, en lille bog jeg har arvet fra min mormor og som er medvirkende til, at jeg hver sommer føler mig hensat til 50’erne… på den gode måde. Pludselig dukker ord som henkogning og kompot frem og bliver en del af mit daglige ordforråd. Ligesom jeg på fuldstændig uforklarligvis bliver ekspert i hvordan man holder mug for døren og hvilken frugt er mere pektinrig end andre🙂

Friskplukkede hyldeblomst-klaser

Hyldeblomstdrik:

Til ca. 1 3/4 liter koncentreret saft.

20 hyldeblomstklaser uden stilke – du skal ikke gå helt i panik og klippe alle de bitte små grene af – dem sier du fra tilsidst.

25 g citronsyre/vinsyre

saft af 2-3 citroner eller lime

500 g sukker eller farin

1 l kogende vand

1 tsk flydende atamon

Flasker som du har skoldet og derefter skyllet igennem med en smule atamon.

Hyldeblomst-klaser, citronsyre, citronsaft og sukker blandes i en stor skål og overhældes med kogende vand. Atamon tilsættes. Stil skålen i køleskabet i 2-3 dage med låg for at trække. Si derefter saften og gem den på atamnskyllede flasker, der proppes. De kan holde sig hele vinteren hvis du da har noget tilbage. Drik saften fortyndet med vand eller bland lidt saft med kølig hvidvin Mmmm.

Det smager rigtig dejligt at hælde lidt stærk drikkeklar saft i dejen til mine vanilje cupcakes – prøv dig frem med mængden.

VELBEKOMMEN OG GOD SOMMER

 

Bland ingredienserne i en stor skål

Færdig hyldeblomstsaft på flasker

~ af klappeklappekage på 13. juli 2010.

2 kommentarer to “Sommer og hyldeblomster”

  1. Fantastiske billeder, må man jo sige, og saften er lige så skøn!🙂

Skriv et svar

