Vanilje Cupcakes

Jeg hyggede mig i stor stil i går! Jeg bagte og pyntede 50 pastel-nuttede Cupcakes til en barnedåb. Opskriften jeg brugte er fra det fantastiske Billy’s Bakery i New York:

Ingredienser:

Til 24-30 stk

680 g god kvalitets hvedemel

455 g sukker

1 spsk bagepulver med top

1 lille tsk salt

230 g usaltet blødt smør skåret i tern

4 store æg

2.5 dl mælk

Kornene fra en stang vanilje

Opvarm ovnen til 170 grader. Sæt dine papirsforme ned i din Cupcakes/Muffinsbageform, så de er klar.

Bland mel, sukker, salt og bagepulver i en skål eller som jeg gjorde i en røremaskine. Bland dem godt sammen. Tilsæt det bløde smør langsomt og rør det indtil smørret er godt integreret med melet.

I en anden skål pisker du æggene, mælken og vaniljen sammen med et piskeris eller en gaffel. Hæld de våde ingredienser ned i skålen til de tørre. Gør det af 3 omgange og husk at skrabe siden af skålen godt ned imellem hver sjat med en dejskraber. Rør det sammen til det er dejligt glat, men pas på med at “over” piske det.

Hæld dejen i dine papirsforme – ca. 2/3 del op til kanten af papiret. Bag dem indtil en strikkepind el.l kommer ren ud – ca. 17-20 minutter.

Sæt dem på en rist til de er kølet ned. Derefter kan du pynte dem lige præcist som du har lyst til. I Billy’s Bakery bliver de dekoreret med en dejlig Vanilje Smørcreme, som giver én et dobbelt skud af Vanilje smag – både fra kagen og fra cremen.

Da jeg skulle bage disse til en barnedåb valgte jeg at kaste mig ud i pastel-himlen eller helvedet al afhængig af hvem du er🙂 Jeg har pyntet dem med Royal Icing – opskriften kan du finde i et tidligere indlæg her.

Royal Icing i Ægge-gul sprøjtes på kagerne

Derudover har jeg stukket blomster og prikker ud med en småkageform – de er lavet i Fondant som jeg har farvet med diverse pastel farver. Har man ikke lige Fondant kan man bruge Marcipan eller endnu bedre blande Fondant og Marcipan sammen. Velbekommen!

~ af klappeklappekage på 2. maj 2010.

6 kommentarer to “Vanilje Cupcakes”

  1. De er vel nok fine. Jeg elsker Cupcakes!

  2. Mmmm, super gode kager! Men de skulle bage virkelig meget længere end skrevet i opskriften -i hvert fald 10 min. Skal der måske skrues lidt mere op for temperaturen -eller er det ved varmluft?

    • Hej Wilma
      Nej det er bare ved almindelig varme, ikke varmluft. Jeg har faktisk også selv oplevet at en del af de opskrifter jeg har fra USA skal reguleres lidt i tid og varme…ved dog ikke 100 % om det har noget på sig🙂 Der kan også bare vœre forskel på vore ovne, men godt at du fandt ud af det. Vh Kristina

  3. […] smager rigtig dejligt at hælde lidt stærk drikkeklar saft i dejen til mine vanilje cupcakes – prøv dig frem med […]

  4. Kan man lave muffins et par dage før de skal spises og så pyntes på dagen?

    • Det kan man sagtens…eller dvs der er jo nogen opskrifter, som giver lidt tørre cupcakes og så er de jo aldrig så lækre efter et par dage. Men disse kan – bare du opbevarer dem i en tæt dåse eller pose.

Skriv et svar

