Bjergbrød med kerner

Jeg har nu boet sammen med min Surdej i en lille måneds tid og jeg må sige at jeg begynder at nære stærke følelser for den. Efter at have slået den første ihjel ved vanrøgt, har jeg nu lært at man skal fodre sin Surdejs-kammerat med vand og mel hver gang man tager af den og huske at lade den stå ved stuetemperatur i nogle timer ved samme lejlighed.

Derudover kan jeg nu tilskrive mig at JO Surdejsbrød smager af mere end de fleste gærhævede brød, de er aromatiske og kornets smag er meget tydeligt. Krummen bliver mere elastisk og let og jeg har indtil videre fået fantasisk flotte sprøde skorper på alle de brød jeg har eksperimenteret med. Man kan bage med de melsorter man bedst kan lide, det er selve metoden der er det karakteristiske ved Surdejsbrød. Det er et brød lavet i 3 trin med en god rum tid imellem hvert trin, så dejen kan modne og få sin lette syrlige samt rige og komplekse smag.

Bjergbrød med kerner

Ingredienser:

2 1/2 dl Surdej

3 dl vand

350 g fuldkornshvedemel

50 g rugmel

50 g havregryn

25 g hvedekim

3 spsk solsikkekerner

3 spsk hørfrø

1 spsk salt

Rør Surdej og vand sammen i en skål – først lidt vand så surdejen bliver opløst – og derefter resten. Tilsæt mel, salt og tilsidst gryn og kerner. Rør med en stor ske til du har en klistret masse der ligner tykt havregrød. Denne dej skal ikke være helt glat eller æltes, den er våd og klistret og sådan skal den være. Dæk skålen med plastfilm og lad dejen hæve enten natten over på et køligt sted – evt. i køleskabet – eller nogen timer på et varmt. Begge dele kan gå an, men hvis jeg skal være helt ærlig synes jeg ikke du laver rigtig gode brød med under 8 timers hævning.

Når dejen er hævet skraber du den over i en yderst velmurt brødform og sætter den i en kold ovn. Tænd ovnen på 110 grader og skru efter 30 minutter op på 180 grader – bag derefter brødet i ca. 1 time alt afhængig af din ovn. Stik et grillspyd i og se om det kommer rent op for at være helt sikker på at det er gennembagt. Du skal kunne vende det ud af formen og kontrollere det med banke-på-bagsiden af brødet metoden.

TIP! Du kan vælge at sigte lidt hvedemel sådan lidt tilfældigt over brødet lige inden du sætter det i ovnen. Det giver et flot rustikt look.

~ af klappeklappekage på 30. april 2010.

3 kommentarer to “Bjergbrød med kerner”

  1. Lækker side du har lavet dig – jeg kastede mig over dit bjergbrød, som lød skønt. Meeeeen det hævede absolut ikke!! Fik 9 timer i køleskabet og intet skete. Nu – i bagklogskabens lys – overvejer jeg, om du måske har glemt at skrive hvedemel i opskriften?? På billedet er det et grovbrød du viser – og der MÅ da være hvedemel i dét brød på billedet?? Andet end fuldkornshvedemelet. Min dej lignede rugbrødsdej og jeg bagte det trods den manglede hævning (tænkte miraklet måske indtraf i ovnen) og jeg har nu et meget kompakt, rugbrødslignende brød liggende.

    • Hej Christina,

      Næææ opskriften er umiddelbart som beskrevet, mener ikke at have puttet hvedemel i…men nu bliver jeg da nysgerrig og prøver lige selv igen. Mysteriet må opklares🙂 Jeg vender tilbage med billede af hvad der sker med mit brød🙂

  2. Jeg kan vel ikke uploade et billede til dig – synes du skal se MIT flade resultat! Er spændt på at høre fra dit køkken hvordan det kommer til at gå …

Skriv et svar

