Scones

Chokolade Scones

Scones er boller bagt med bagepulver eller natron istedet for gœr. De skal derfor ikke hœve – bare lige hurtigt bankes sammen – dejen rulles ud eller hvis den er for våd klappes flad på køkkenbordet – formes og derefter skal de bages. Nemt og hurtigt.

Hvis man nogensinde har befundet sig – bare i nœrheden – af Reinh. van Hauen bageren i f.eks Magasin, så ved man hvor helt igennem uimodståelige deres Scones dufter. Derfor har jeg lœnge vœret på udkig efter deres hemmelighed og nu tror jeg at jeg har fundet den! Smør og kœrnemœlk🙂

Prøv denne opskrift på Chokolade Scones:

Ingredienser:

Ca. 50 stk – bagt ved 220 grader på øverste ribbe i ca.10-12 min.

1150 g hvedemel

170 g sukker

1 tsk salt

50 g bagepulver

375 g blødt smør

100 g grofthakket god mørk chokolade (ca. 70% kakao)

7.5 dl kœrnemœlk

Sådan gør du:

Bland de tørre ingredienser godt – skœr den bløde smør ud i mindre stykker og bland det i melblandingen sammen med kærnemœlken og den groft hakkede chokolade.

Rul dejen ud på bordet i ca.2 cm tykkelse eller hvis din dej bliver lidt for våd til at blive rullet, så klap den flad på bordet. Skidt med at dejen klistrer lidt og sidder fast på køkkenbordet – det kan du hurtigt fjerne når den første portion er i ovnen. Find et glas med en diameter på ca. 5 cm og stik dine Scones ud og sœt dem derefter på bagepladen beklœdt med bagepapir. Super let og hurtigt!

Bag dem i 10-12 minutter ved 220 grader og spis dem eventuelt til en søndagsbrunch eller en dejlig afternoon tea.

De smager bedst helt nybagte og du scorer altid højt på vœrtinde skalaen når dine gœster bliver mødt i entreen af den meget imødekommende duft af hjemmebag og chokolade🙂


~ af klappeklappekage på 18. april 2010.

3 kommentarer to “Scones”

  1. Hejsa, jeg vil prøve dine scones til min fødselsdag. Er de fryseegnede? Så jeg kan bage dem i forvejen og på dagen så bare tø dem op og lune dem.

    Mvh Sara

  2. Hej🙂
    Jeg synes, at det lyder som en rigtig lækker opskrift, så dem vil jeg helt sikkert bevæge mig ud i at lave. Jeg har dog lige et spørgsmål. Hvad tænker du omkring at lave dine scones med hvid chokolade i stedet for mørk? Kunne det fint lade sig gøre, eller ville det blive helt forkert?
    Mvh. Malene

Skriv et svar

