Surdejs panik

Jeg har aldrig lavet en surdej og jeg har altid fået nervøse ticks ved tanken om at skulle kaste mig ud i et sådan fuldkommen uoverskuelige projekt. Bare ordet SURDEJ fylder mig med œrefrygt og jeg har som minimum en forventning om at skulle tage fri i flere dage for at gå igang med det. Det er jo en levende organisme! Måske skal man have specielle menneskelige kundskaber for at klare den? Tjaa, i realiteten tog det så hele 12 minutter at google en opskrift, finde ingredienserne frem og røre dem sammen!!

Det kan vi vist alle klare🙂 og specielt med tanke på hvilke niveau man rykker sine kommende brød op på. Et brød som starter med en portion surdej er bare i en hel anden Liga – Super Liga!

Jeg har valgt en opskrift med inspiration fra Camilla Plum.

Surdej på rugmel

  • 200 g rugmel (vœr omhyggelig når du vœlger mel – find noget der er så friskt som muligt)
  • 1 tsk. honning
  • 1spsk surmælksprodukt
  • 2 dl vand
  • 1 tsk. salt

Bland alle ingredienser i en skål. Det skal ligne havregrød. Husk at vœlge en skål med god plads, da dejen skal friskes op med mere mel og vand de nœste par dage. Dœk skålen til med film og lad den stå et lunt sted – evt. bare på køkkenbordet de nœste par dage.

Dagen efter – på Dag 2:
Bland lidt mere mel og vand i. En håndfuld mel skulle kunne gøre det. Dejen skal forsat have den samme konsistens. Kig til dejen hver dag og bland gerne lidt mere mel og vand i.

Dag 5: Så skulle dejen vœre fœrdig. Den skulle gerne dufte syrligt og dejligt, være boblende og livlig. Ellers røres en lille skefuld honning mere i, og man venter et par dage mere.

Man kan også lave en surdej udelukkende med rugmel og vand. Det er bare mere sikkert med honning og surmælksprodukt, som begge indeholder mælkesyrebakterier. Når dejen er fœrdig kan den opbevares i et glas med låg i køleskabet indtil den skal bruges. HUSK højst at tage 1/3 del af dejen når du skal bage og sørg for at “fodre” surdejen med mere mel og vand herefter.

Surdej er ikke kun til rugbrød. Det er fantastisk lœkkert at bage grovbrød med surdej og du kan desuden udskifte rugmelet med hvedemel og dermed lave en hvedesurdej, som er rigtig lœkker til hvidt brød.

Vidste du at:

Meget af det jern, zink og magnesium, der findes i mel og kerner ikke optages igennem fordøjelsen. I surdejsbrød aktiveres et enzym der hedder fytase, – det nedbryder fytat, således at mere jern, zink og magnesium frigives.

Mere om dette projekt vil komme løbende, som dejen udvikler sig🙂

~ af klappeklappekage på 12. april 2010.

7 kommentarer to “Surdejs panik”

  1. Jeps, surdej er en fantastisk ting. Jeg har selv en rugbrødssurdej der er ved at være 1-1½ år gammel, og jeg glæder mig allerede til mine børn får en portion, som de om 30-40 år kan give videre til deres børn – fantastisk:)

    • Hej Christoffer,
      Jamen så er du jo nœrmest ekspert på surdej. Kan du så ikke lige give mig et tip til hvad og hvordan man helst skal opbevare sin surdej når den skal i køleskabet?
      Vh Kristina

  2. Hold da op en lækker blog du har her🙂 For sådan en foodie som mig, bliver jeg kun glad af at kigge forbi……..

    Mange hilsner
    Birthe
    http://www.newyorkerbyheart.com

  3. Hej klappeklappekage,

    pøj pøj med den sure dej : ) prøv evt også en hvedesurdej…selv lige fået gang i én og sikke lækkert brød man kan bage på den.

  4. […] 1-2-3 – nu med billeder Se opskriften på surdej HER 1. Ingredienserne røres sammen 2. Den færdige dej skal ligne havregrød – dækkes med film og så […]

  5. […] med kerner Jeg har nu boet sammen med min Surdej i en lille måneds tid og jeg må sige at jeg begynder at nære stærke følelser for den. Efter at […]

Skriv et svar

