Gulerodsbrud

Bløde og sprøde på samme tid

Denne opskrift har fulgt mig siden starten af 90’erne hvor jeg boede og studerede i Århus. Mine veninder og jeg var helt vilde med de Gulerodsbrud man kunne købe i Sallings bageri, så derfor bragte det stor lykke, da en kollega til min veninde fandt denne opskrift frem. Siden har det været en af de opskrifter som er blevet brugt allermest i mit hjem. De smager fantastisk som de er, de holder sig længe og er gode at fryse.

Gulerodsbrud

Ingredienser til ca. 18 store brud:

Selve dejen:

100 g gær

5 dl lunkent vand

1 dl olie – neutral olie siger mange, men jeg bruger olivenolie og det smager dejligt

4 tsk salt

4 spsk sukker

1 kg god økologisk mel

Hæves 30 minutter

Efter hævning:

Blandes godt i den færdig hævede dej

2  gode økologiske æg

200 g revne gulerødder

100 g solsikkekerner

Bag dem i en 225 grader varm ovn i ca. 12-15 min.

Find en stor skål frem og lad gæren opløse sig i det lunkne vand. Tilsæt herefter olie, salt, sukker og tilsidst mel. Ælt dejen godt sammen. Den skal være smidig, så brug alle dine kræfter og giv den gas.

Når dejen er samlet godt, lader du den hæve i skålen i 30 minutter med et viskestykke over.

I mellemtiden tænder du ovnen på 225 grader og ligger bagepapir på bagepladerne. Riv gulerødderne og mål solsikkekernerne op, – så det er klart.

Når dejen er klar, tager du den ud af skålen og ælter den kort igen – bare for at slå lidt af luften ud. Tilbage i skålen igen og hæld derefter 2 hele æg, gulerødder og kerner op i dejen og ælt. Det er en noget fedtet oplevelse og dejen skiller nærmest. Sådan skal den gøre!

Tag en klump og læg dem på bagepladerne. Du kan ikke forme fine runde boller af denne dej – du må leve med at disse bliver rustikke og slet ikke ens🙂 De hæver godt i ovnen, så husk at sørge for et mellemrum mellem bollerne/brudene. Jeg plejer at have ca. 6 stk på en plade.

Tjek om de er bagt ved at stikke en kødnål, strikkepind eller andet i dem. Hvis der ikke kommer dej med ud på nålen, så er de klar.

Man kan selvfølgelig bruge dem til sandwichboller, men de har så meget smag i sig selv, at de er helt igennem fantastiske, at spise uden noget som helst! De er sprøde og gyldne uden på og saftige og bløde indeni. Mums!

~ af klappeklappekage på 5. april 2010.

51 kommentarer to “Gulerodsbrud”

  1. Uhh ja, dem har jeg smagt. Nybagte fra KOKKEN selv! Er normalt ikke den store fan af boller med en masse kerner, men her må jeg også sige, MUMS!

  2. Sikke en skøn blog du har… Og lækker opskrift på ‘Gulerodsbrud’. Den må jeg afprøve. Tror lige alle de der kerner er noget mig…

  3. Kanon gode brud🙂 De er bare ligesom dem fra bageren. Dem giver man 30 kr for 4 stk. for. Stor ros til denne opskrift.
    Har ledt efter sådan en opskrift længe. tak🙂

  4. Dejlig blog! Og super lækre gulerodsbrud! Gulerodsbrud og dine favorit cookies er allerede afprøvet med stor succes (-:

  5. Mums… De er vel nok gode🙂

  6. […] eller i hvert fald gulerodsbrud her midt i alt læseriet! Jeg fandt en opskrift på klappeklappekage som jeg måtte prøve, og straks kom der gang i Kitchen […]

  7. Fantastisk opskrift! Kæmpe ros herfra🙂

  8. Fantastisk opskrift! Gulerodsbruddene smager rigtig godt og vakte minder fra seminarietiden, hvor jeg ofte købte dem i kantinen🙂

  9. fantastisk, tænkte nøjagtig på gulerodsbrud fra Salling bageren og vupti så er den her….dejligt

  10. Super god opskrift, har tit købt dem i Salling/bageren, men behøver det ikke mere, nu laver jeg bare mine egne🙂

  11. […] fandt opskriften ved at søge på ‘Gulerodsbrud lige som dem fra Salling’, og frem kom denne opskrift. I dag bagte jeg selv en halv portion, og som I kan se på billedet, blev de også […]

  12. […] som jeg bare hele tiden vender tilbage til ♥ Selvfølgelig er der jo også lige mine fantastiske gulerodsbrud! Men disse, er dem der sådan helt overskuds-agtigt, bliver kastet i ovnen på en onsdag […]

  13. Super lækre boller, har netop bagt dem og det er ikke sidste gang😀

  14. Hej,

    jeg har lige prøvet at bage disse i dag – mums, de er meget lækre :o)

    knus
    Camilla

  15. Super gode boller. Så gode at Amo har samme opskrift i en af deres bagebøger🙂 Prøvede dem derfra, og fandt så senere denne, da et familiemedlem gerne ville have opskriften😉 Så er jeg jo fri for at skrive den ind.. Hi hi.

    • Hej Maria
      Dejligt at du kan lide opskriften. Du skal lige være opmærksom på at den opskrift AMO har i deres bagebog er med smør, – min er med olie. Det gør en forskel🙂

  16. Mmmm… Lækre boller, har bagt dem for 2. gang idag og prøvede at ændre opskriften og puttede spinat og revet ost i i stedet for gulerod og kerner.. Os et hit🙂

  17. Ja – jeg er også helt enig – de er bare goè – og du har ret i at olie er at foretrække frem for smør – jeg har bagt dem med olivenolie – altid godt – og så med hørfrøolie – hvilket gør dem extra sunde, da det indeholder specielt meget omega 3 som er sundt for kroppen – og i øvrigt har en dejlig smag. Efterhæver du dem ikke ? Det fremgår ikke af teksten . Jeg plejer at efterhæve tildækket i 1 time – så bli`r de extra store og luftige – Også ros til dine indbydende fotos😀

  18. Super gulerodsbrud, har længe tænkt på om jeg ikke kunne finde opskriften på de fantastiske bolder der kan købes i Salling. Og her er den så…

    • Ja det er bare den bedste opskrift og nok også den jeg bruger mest🙂
      @Annabeth: jeg plejer ikke at efterhæve dem, men det vil jeg da prøve.
      @Karina: Mmmm lyder lækkert. Jeg har ofte lavet dem med friske urter og hvidløg og så bagt dem i ministørrelse, så er de gode som tilbehør til en lækker middag.

  19. Prøvede at bage dem første gange sidste weekend, og de var et KÆMPE hit!! De var væk nærmest samme dag.. Så måtte bage en portion mere om aftenen, så der var til madpakker i løbet af ugen. Men de holdt også kun 2 dage, så onsdag måtte jeg igang igen. Og gæt, hvad jeg har i ovnen nu (og har endda lavet 1,5 x opskriften, så nu satser jeg på, at jeg kan nøjes med en omgang i dag)😉 ..
    Så jeg, og resten af familien vil bare sige tusind tak for en super opskrift og en rigtig dejlig blog..

  20. De er bare et kæmpe hit herhjemme. Jeg bager dem faktisk næsten hver eneste weekend til mine forældre. De elsker at få dem om morgenen – lige en tur på risteren, og så er de bare super sprøde. Flere veninder og familiemedlemmer har spurgt om den, så det er vidst ikke kunne mine forældre, der er vilde med dem. Det kan også anbefales at skifte guleroden ud med sqaush!! De er lige så gode – hvis ikke bedre😉

  21. Har lige lavet dem, halv portion, de er superlækre!
    Jeg lod dem efterhæve den tid det tog for ovnen at varme op, kan anbefales.

  22. De var rigtig lækre og meget lidt svære at lave – lige så snart jeg kom mig over at skulle røre ved de rå æg *gys*.
    Lækker opskrift, de bliver lavet igen (så får kæresten lov til at ælte med de rå æg😉 )

  23. Jeg har længe ledt efter en opskrift som minder om de gulerodsbrud fra Salling for de er bare lækre! Jeg har dog lige et enkelt spørgsmål inden jeg vil prøve den. Er det rigtig at der skal 100 g gær i? For da jeg læste andre opskrifter er de fleste med 50 g gær.

    Mvh. Maria

  24. Uhm de er super lækre🙂 Jeg brugte en ½ dl citron olie (mumler noget om at jeg troede jeg havde mere almindelig olie i skabet) Og det var super lækkert, med et lille pift af citron🙂

  25. Hej! Hvad er din erfaring med smagsforskellen på olie og smør? Tror du ikke de bruger smør hos bageren. Jeg vil så gerne bage lækre gulerodsbrud til familien, men er bange for at ramme forkert med den ellers lidt sundere olieudgave.. Venligst Ditte

  26. hmm spørgsmålstegn efter bageren selvfølgelig🙂

  27. kan man ikke få en ca bagetid i ovnen?🙂

  28. Fantastiske! Simpelthen… :o)

  29. Disse brud er virkelig ikke mindre end fantastiske! Jeg har efterhånden bagt dem nogle gange, og de forsvinder som dug for solen… Nu er jeg ved at bage dem igen, og denne gang er det min datters børnehave der skal have fornøjelsen af af guffe disse lækre brud sammen med eftermiddagsfrugten. Mon ikke også det bliver et hit? Jeg tror det!🙂

  30. De er også rigtig lækre med en blanding af spelt-, grahams- og fuldkornsdurummel!

  31. Er selv fuldstændig vild med gulerodsbrud fra Salling. Har aldrig fundet en opskrift, der kunne måle sig med Sallings så nøj hvor skal denne prøves. Mums.

  32. De er bare super gode! Tak for opskriften🙂

  33. Er normalt ikke fan af gulerodsbrud, men de her er ny favoritbolle!!! Nem at lave, fugtig og super smag.
    Stort hit blandt voksne og børn her :0)

  34. […] op, da de bogstavelig talt ikke kunne få nok. Den oprindelige opskrift er fra Stinas fine side lige her, dog med et par […]

  35. […] få nogle gode frokostboller med mig på farten. Den anden dag faldt jeg over denne opskrift på Gulerodsbrud. Nu har jeg aldrig været så meget for Gulerod i bagværk – det er lidt ala rosiner i […]

  36. Lækre boller!! Jeg lavede dem igår – dog med et par små ændringer (se link) – tror jeg vil leve af dem nu! Mums! Tak for opskriften!🙂

    //RetroBirdy

    Link til opskrift med ændringer: http://retrobirdy.wordpress.com/2012/10/02/madpakken/

  37. Uhm de er lækre🙂 jeg brugte halv græskar og halv solsikke kerner og groft hvedemel i stedet for hvedemel så blir de en helt fiberbombe tusind tak for opskrifte

  38. […] med græsk youghurt og det smagte skønt, så det kan du sikkert også gøre med natural youghurt Gulerodsbrud | Klappeklappekage Jeg putter bare mindre mel i så. Svar med […]

  39. […] mad agtigt hvilket man godt kan have lyst til til en fødselsdag hvor der er så meget kage. Disse: Gulerodsbrud | Klappeklappekage Med en kage mere tænker jeg at noget chokolade ville være godt? Kommer selvfølgelig an på om […]

  40. […] ville bage gulerodsbrud til fryseren Gulerodsbrud | Klappeklappekage Svar med […]

  41. Ville man kunne bage dem i en fast muffins form ??? så det blev sådan nogen mini boller elller vil det bare tørre dem ud

  42. Svare så lige selv hehe de kan fint gå at lave i muffins forme

  43. Vildt lækre!! Tusind tak for opskriften!!🙂

  44. Fantastisk opskrift – nu behøver jeg ikke tage i Salling længere!

  45. Er ved at lave disse for første gang, håber så meget de smager i retningen af vores gamle bagers, der desværre måtte lukke. Har ledt i 10 år! *krydser fingre!*

Skriv et svar

