Hjemmelavet Økologisk Vaniljesukker

Hjemmelavet Vanilje Rørsukker

Vanilje er meget mere end blot en af mange ingredienser til diverse desserter og bagværk. Vanilje er et magisk smags- og duftstof og kan udrette små mirakler, hvis det tilsættes de fleste føde- og drikkevarer og selvfølgelig ikke mindst dine kager.

Kvaliteten af vaniljen er helt afgørende for et godt resultat og et dumt sted at spare. Vaniljestænger og –ekstrakter af god kvalitet har desuden den fordel, at de strækker længere. Jeg køber nœsten altid min vanilje på nettet, fordi jeg der kan få lige den kvalitet jeg søger. Vanilje fra Mexico eller Madagascar er blandt det bedste i verden og jeg kan blandt andet varmt anbefale Vaniljeekstrakt fra nielsenmassey. Bliver du stresset eller skrœmt ved tanken om at handle på nettet, så bare køb den bedste vanilje du kan få i dit lokale supermarked eller hos en grønthandel.

Sådan bruger du din vanilje fuldt ud:

Skœr vaniljestængerne over på langs med en skarp kniv og skrab de små sorte korn ud ved at skubbe kniven på langs af de åbne stænger. Skal vaniljekornene bruges i fx smørcreme, er det en god ide først at smuldre kornene i lidt sukker, så fordeler vaniljen sig bedre i smørblandingen.

Flœk vaniljestangen og skrab de skønne korn ud

Når vaniljestængerne er tomme, kan du blende dem med i foodprocessoren, når du fx bager vaniljekranse eller kog dem med i mœlken når du laver kagecreme.  Jeg laver desuden den dejligste økologiske hjemmelavede vaniljesukker af lyst rørsukker samt 2-4 tomme vaniljestœnger. Jeg ligger dem i et lufttœt glas sammen med sukkeret, – ryster det godt og efter et par dage dufter det himmelsk og er klar til brug.

Af ca. 300 g sukker og 2-4 vaniljestœnger bliver der en portion der rækker til rigtig mange kager, saft eller desserter.

~ af klappeklappekage på 16. marts 2010.

Skriv et svar

