Liv og Bolig – nu med Appelsin- og Birkes kage

Da de søde folk bag magasinet Liv og Bolig spurgte mig, om jeg ville bage en kage til deres Påsketema i marts, sagde jeg selvfølgelig JA og straks kom jeg i tanke om Påskesmåkagerne her. Da de var bagt fik jeg lyst til at bage noget mere “voksent”! En ret så uvant situation at stå i for en tøse-tøs som jeg, så jeg måtte lige gå og “summe” lidt over det. Jeg valgte tilsidst en lys, blød og sødmefyldt skærekage, som altid minder mig om forår og varme. Den er inspireret af en opskrift fra Morten Heiberg, men jeg har valgt at skære lidt ned på sukkeret og istedet putte lidt økologisk appelsinsaft i. Det giver en frisk form for sødme til kagen. De smukke billeder af kagen er taget af Liv og Boligs fotograf Michael Lyck.

Foto taget af Michael LyckAppelsin- og Birkeskage:

Til en almindelig størrelse randform – til ca. 8 personer.

50g blå birkes – selvom man også kan få hvide birkes, så vælg de blå, – de giver et flot farvespil i kagen.
2 dl letmælk
220g sukker
1 tsk salt
2 tsk bagepulver
3 æg
250 g hvedemel
180 g blødt smør
Fintrevet skal af 1/2 økologisk appelsin
6 spsk apelsinsaft fra samme appelsin
Lidt smør til formen

Bages ved 180 grader i midten af ovnen.

Bland birkes og mælk i en lille skål og lad det trække i ca. 15 min.
Bland sukker , æg, mel, smørret samt skal og saft fra appelsinen i en stor skål eller i en røremaskine på lav hastighed.
Kom birkesblandingen i og pisk grundigt. Pisk indtil dejen er sej og homogen.
Hæld dejen i den smørbeklædte bageform og bag i ca. 50 minutter. Kagen er færdig når den er fjedrende at trykke på.
Lad kagen køle i et par minutter i formen og vend den så ud på et fad.
Hæld flormelis i en sigte og sigt et tyndt fint lag over kagen og server den evt. med vanillie is til. Den smager også skønt som den er🙂

Foto taget af Michael Lyck

Appelsin- og Birkes kage

~ af klappeklappekage på 14. marts 2010.

2 kommentarer to “Liv og Bolig – nu med Appelsin- og Birkes kage”

  1. Har lige bagt denne skønne kage. Dejlig nem at gå til og god forklarende opskrift. Har stadig kun smagt “krummerne” da den skal med i byen idag – men det tegner godt !!! Tak for inspirationen til noget andet end “det sædvanlige”.
    Hilsen Pia

    • Hej Pia,

      Hvor er det bare skønt, at du kunne bruge opskriften. Jeg har også lige bagt den igen og den er et “hit”. Jeg vil gøre mit bedste for at finde nogle andre spœndende opskrifter til dig🙂

Skriv et svar

