Påske Småkager

Denne opskrift er en skøn basis opskrift, som smager dejligt af smør og lidt af marcipan. De kan udstikkes med lige den form du har lyst til. Du kan bruge dem til børnefødselsdage, til Jul eller som her til påskekager. De er perfekte til sukkerpynt og masser af farver. Bare slå dig løs og find de farver frem du har lyst til at dekorere med.

Jeg valgte at bage disse dagen før jeg skulle pynte dem, så de var helt afkølede inden jeg gik igang med alt det sjove. De er super lette at bage:

Påske småkager:

Påske Småkager

Ca. 45-50 stk.

200 g sukker

175 g usaltet smør

100 g revet marcipan (kan udelades)
2 store æg
2 tsk vanillieekstrakt
ca. 500 g hvedemel

1 tsk bagepulver
1 tsk salt

Varm ovnen op til 180 grader

Rør smørret med sukkeret til det er hvidt og luftigt. Pisk æggene og vanillien i.

Bland mel, salt og bagepulver i en anden skål. Kom de tørre ingredienser i smørret og bland det grundigt men forsigtigt.
Bland den revne marcipan i dejen til sidst og bland forsigtigt.
Hvis dejen virker for klæbrig til at rulles ud, så put lidt mere mel i, men endelig ikke for meget, da dejen kan hurtig blive meget tør.

Del dejen i 2 og form 2 runde tykke pandekager – pak dem ind i film og læg dem i køleskabet i minimum 1 time.

Småkage dejen rulles

Drys mel på bordet og tag en dejplade fra køleskabet – rul den ud til ca. 1/2 cm tykkelse og begynd at stikke figurer ud.

Du kan bruge en hvilken som helst form, men jeg har valgt en æggeform til påskehyggen. Dyp formen i mel for hver kage.
Sæt kagerne på bagepapir og bag dem i 8-12 minutter til de er lyst gyldne langs kanterne.

Lad kagerne køle helt af på en bagerist før du pynter dem.

Jeg har valgt at pynte kagerne med et tyndt lag Sukkerpaste blandet med marcipan og bagefter sprøjte mønstre på dem med Royal Icing.

Sukkerpaste kan købes i Panduro Hobby eller i www.kagekompagniet.dk Jeg plejer at blande det med marcipan for smagens skyld (halvt af hver).

Når jeg har indarbejdet de farver jeg vil have kagernes bund skal være, ruller jeg det ud med maizenamel og stikker forme ud med den samme småkageform som jeg brugte før. Lad være at ælte massen for meget, da den bliver varm og svær at håndtere.
Pensl ganske lidt vand på den nu kolde småkage og læg sukkerpasten ovenpå, – så sidder den fast.

Sukkepaste kan kombineres med Royal Icing som jeg har gjort eller du kan springe dette trin over og kun pynte med Royal Icing.

Disse blev bagt til magasinet Liv og Boligs Påsketema som udkommer i marts. Se deres E-magasin her.

Sukkerpaste er lagt ovenpå kagen

Dejen ligges på bageplader

~ af klappeklappekage på 12. marts 2010.

Skriv et svar

