Farmors Fødselsdagsboller

Perlebyg… tjek! Hvedekim…tjek! Talrige undersøgelser viser, at en kost rig på fuldkorn har afgørende indflydelse på din krops trivsel!! Det betvivler jeg ikke, men indimellem er det bare dejligt med gode gammeldaws hvede boller af den slags som jeg plejede at få til diverse fødselsdage, da jeg var mindre og gerne med varm kakao til. Denne opskrift fik jeg af min farmor engang for meget længe siden og det er den jeg altid vender tilbage til. De er super lette og hurtige at lave, har en blød krumme og en sprød skorpe og smager skønt som de er eller med smør på. Min egen last er Emmerys hjemmelavet Nutella, som jeg plejer at “smugle” med hjem efter et besøg i København eller Århus. Jeg kan jo håbe der snart kommer en afdeling i Odense eller en net-butik…

Ingredienser til ca. 40 skønne boller:

Farmors skønne fødselsdagsboller

50 g gær

5 dl lunkent vand

1-4 spsk sukker

2 æg

1 dl neutralt olie

2 tsk salt

Ca. 10 dl hvedemel.

Hæld lunkent vand fra vandhanen i en skål og tilsæt gær. Rør i det med en ske til det er opløst og tilsæt sukker, salt, olie og æg til blandingen. Hæld melet i blandingen lidt af gangen indtil du er nået til en konsistens som er lækker at arbejde med. Ælt dejen godt sammen – begynd i skålen og når dejen ikke klister ælter du videre på bordet. Dejen skal være glat, smidig og elastisk.

Derefter lader du dejen hæve i skålen med et viskestykke over i ca. 20 – 30 minutter. Drys lidt mel på dit køkkenbord og ælt luften ud af dejen. Del den i 2-3 portioner og tril en tyk pølse. Skær derefter dejen i mindre stykker og tril hvert stykke til en bolle. Sæt dem på en bageplade med bagepapir og lad dem efterhæve ca.20 minutter. Pensles med mælk, æg eller syrnede mælkeprodukter og bages ved 220 grader i 8-10 min. Stik en strikkepind eller lignende i en af bollerne – når der ikke kommer dej med ud – er de færdigbagt!

TIP: Vidste du at 2 hævninger – først i skålen og senere på bagepladen – giver et saftigere brød?

Den smukke kagedåse er et arvestykke fra min Mormor

~ af klappeklappekage på 17. februar 2010.

6 kommentarer to “Farmors Fødselsdagsboller”

  1. Jeg spiste 5 i træk, og de smager stadig godt!

  2. Skøn opskrift – fantastiske boller! Men er der ikke noget galt med mængden af hvedemel? Jeg endte med at bruge 1 kg mel – og dejen er stadig lettere klistret, elastisk og lækker.

    • Hej Dorthe
      Jo det skal nok passe. Jeg kan egentlig godt huske at jeg også plejer at bruge noget mere hvedemel end min farmor har skrevet der skal i. Jeg har bare ikke vejet forskellen. Det retter jeg lige til næste gang jeg bager dem🙂

  3. Kan de fryses? Skal holde børnefødselsdag af flere gange og vil gerne gøre det nemt for mig selv, ved fx at lave dem nogle dage i forvejen og så tage dem op og evt. lune dem?
    Er det så bedst at lune dem når de er frossen eller når de er tøet helt op?

    • Hej Lone
      Ja de kan sagtens fryses. Jeg plejer at lade dem tø op ganske let, pensle meget lidt vand på dem og så lune dem i ovnen. Så plejer de stadig at have en god overflade og være super bløde og lækre.
      Held og lykke

  4. Er mængden af hvedemel ændret siden kommentarne af hhv. 14/10. november 2010? Jeg vil nemlig prøve at bage den i weekenden. De ser lækre ud🙂

Skriv et svar

