Kager med farver til foråret

Smukke farver til forårets kager

Jeg sidder her og kigger på den fine hvide sne og den er fin, men ihhh hvor jeg længes efter sol, varme, blomster og tjaa den der årstid…hvad er det nu den hedder…nåå jo FORÅR! Da jeg nu i en månede har forsøgt at ændre vejret ved tankens kraft og intet er sket, må jeg vel indse at jeg ikke er i besiddelse af “the force”! Midt i dette kuldehelvede sidder jeg så og tænker over hvad det egentlig er der gør mig rigtig glad. En af de første ting der plejer at poppe op er bagning, – i dag er det dog mere specifikt kager med forårets og sommerens farver.

I Danmark har vi i mange år kendt og brugt konditor-farverne grøn, rød og blå til julens konfekt, – men vidste i, at man i nogen tid her i Danmark faktisk har kunnet få fingrene i de skønneste konditorfarver? I mine køkkenskuffer kan man f.eks finde farverne hindbærrød, limegrøn, violet, turkisgrøn og orange……er det ikke fantastisk?🙂 Forestil jer hvilke konfekt-farveorgie man kan præstere i julen. Men hvorfor kun bruge farverne til jul? Hvorfor ikke bruge farverne på dine småkager, cupcakes, kagemænd og koner? Det er super let og nu kan alle købe disse fine farver. Jeg køber f.eks mine hos www.kagekompagniet.dk eller hos www.specialkoebmanden.dk – de har en masse spændende gejl for os der elsker farver og andet kagepynt. Det kan umiddelbart virke dyrt at betale ca. 30-40 kr for en enkelt farve, men de er så utrolige holdbare og man bruger så lidt, at du har nok til mange mange år i én bøtte.

Jeg bruger disse konditor-farver i både Marcipan, Fondant, Royal Icing og almindelig Glasur. Tag en tandstik, – rør lidt rundt og stik den ned i farvepastaen -put kun en lille dråbe i massen/glasuren af gangen, så du kan styre det – det er meget intense farver!

Royal Icing

Royal Icing:

Royal Icing er en glasur hvor grundingredienserne er æggehvider og flormelis. Det er en glasur som stivner mere end den traditionelle danske glasur, hvor man typisk blander vand i flormelis. Derfor er den ideel hvis man skal dekorerer med flere farver på samme kage, – den er simpelhen lettere at styre. Der er flere opskrifter, men det vigtigste er som sagt æggehvider og flormelis. Jeg bruger denne opskrift:

2 æggehvider (1 bæger)

300 g flormelis

lidt citronsaft (mest for smagens skyld)

Rør det hele sammen i hånden eller brug evt. en foodprocessor. Konsistensen skal være ret tyk, men du kan vælge at lave den som du vil. Husk at når det tørrer, bliver det hårdt, så lad være at lade det stå for længe. Brug det med det samme.

~ af klappeklappekage på 15. februar 2010.

7 kommentarer to “Kager med farver til foråret”

  1. […] Jeg har valgt at pynte kagerne med et tyndt lag Sukkerpaste blandet med marcipan og bagefter sprøjte mønstre på dem med Royal Icing. […]

  2. […] du er Jeg har pyntet dem med Royal Icing – opskriften kan du finde i et tidligere indlæg her. Royal Icing i Ægge-gul sprøjtes på […]

  3. Hej. Interessant blog du har.
    Jeg elsker at bage, men vil gerne bage en Halloween-kage. Det kræver bare noget orange konditorfarve. Hvor kan jeg købe det henne? Kan jeg selv lave det evt?
    Mange hilsner
    Karina fra Holstebro

  4. […] bordkort (skriv navn i midten) eller bare til at spise. Vi lavede 4 forskellige farvede portioner Royal Icing og brugte smarties, glimmer fra Dr. Oetker osv osv. Det var en rigtig hyggelig aften i selskab med […]

  5. Min søster har givet mig en udfordring på at lave en regnbue kage, hvordan har du lavet den lilla farve? er det kun flyende farver (de alm man køber i brugsen) man kan bruge til glasur eller kan jeg lave en kageblanding med pulver farver eller noget andet?

Skriv et svar

