Mmmm Mandler

Jeg elsker alt med mandler! Da jeg var lille blev jeg forført af duften af mandelessens når min mor bagte…nu vil jeg hellere have den ægte vare. Det får jeg i den grad opfyldt når jeg bager disse småkager.

Det er en opskrift jeg har fået af min mors gode veninde Kristina fra Sverige og de er et virkelig godt alternativ til de sædvanlige Chokolade Cookies. Selvom det føles lidt mormor-agtigt, så prøv dem med et stort glas mælk til.

Mandel Cookies eller Bondkakor:

Find en stor skål frem og bland med fingerene eller en foodprocessor ingredienserne sammen:

200 g smør

200 g margarine

4 dl sukker

2 spsk lys sirup

2 tsk natron

2 spsk vand

Ca. 11 dl mel

200 g smuttede hakkede mandler – de må gerne være lidt forskellige i størrelsen, så det er værd at bruge tiden på selv at hakke dem.

Saml dejen og lav ruller af ca. 4-5 cm i tykkelsen. Rul dem ind i film og sæt dem på køl.

Når dejen er hård – efter ca. 1 time – skærer du 1/2 cm tykke skiver og bager dem ved 180 grader til de er lysebrune ca. 6 minutter. Lad dem køle et par minutter, men så er de også helt perfekte.

~ af klappeklappekage på 11. februar 2010.

Skriv et svar

