Min søsters fødselsdag

For et par uger siden havde min søster fødselsdag og hun skulle selvfølgelig have en kage!

Vi skulle på weekend besøg hos hende, så kagen blev bagt hjemmefra og derefter pakket i golfen med dyner og ny hundehvalp. Det blev et super hyggeligt besøg med fantastisk Mexicansk mad, som min søster lavede og et stks voldsom lilla chokolade kage til dessert.  Jeg bilder mig ind, at hun ikke er til en masse sukker pynt, så jeg valgte at pynte kagen helt enkelt, kun med Royal Icing i (tror jeg) min søsters yndlingsfarve.

Jeg har fundet en fantastisk opskrift på en Mudcake eller “Mumset Chokolade kage” i en Amerikansk kogebog “Great American Classics” – den findes i alverdens variationer hvis man googler “Mudcake”, men jeg synes denne er den bedste. Den er let og hurtig og bliver aldrig tør:

Mumset Chokolade Kage:

Ingredienser:

250 g smør
250 g chokolade eller nougat
8 tsk pulverkaffe

180 ml vand

300 g mel

1 tsk bagepulver
60 g kakao
1/2 tsk natron
550 g sukker
4 æg
8 tsk olie
125 ml kærnemælk

Tænd ovnen på 160 grader.

Tag smør, chokolade og kaffe i en gryde med vandet og smelt det ved svag varme.
Sigt melet, kakao, bagepulver og natron i en stor skål.
Tilsæt sukker og lav et hul i midten af den tørre blanding.
Pisk æg, olie og kærnemælk sammen med en gaffel og tilsæt massen i den tørre blanding sammen med chokoladen.
Rør godt rundt med en stor ske til det hele er godt rørt sammen.

Hæld blandingen over i en springform på ca. 25 cm og bag kagen ved 160 grader i ca 1. time og 40 min.

Tip: Lad ovndøren være lukket de første 40 minutter. Tjek derefter kagen et par gange med en strikkepind eller gaffel. Kagen skal være ret våd, så der må godt komme lidt kage med ud på gaflen.

Tag kagen ud og lad den køle af. Den kan holde på køl i et par uger indpakket i film og den bliver bare endnu bedre af et par dage i køleskabet!

Kagen smager godt som den er, – men den bliver ekstra lækker med lidt Ckokoladesmørcreme og tilsidst lidt Glasur/Royal Icing til pynt.

Chokolade Smørcreme:

4 stks pasteuriserede æggeblommer

100 g smeltet chokolade (hvidt eller mørkt)

100 g blødt smør

ca. 70 g flormelis

Det hele blandes til en tyk konsistens – evt. i en foodprocessor.


~ af klappeklappekage på 11. februar 2010.

15 kommentarer to “Min søsters fødselsdag”

  1. Er hermed afprøvet og i aller største grad godkendt af dem der smagte.. UHMM!!

  2. Nok en af de bedste chokoladekager jeg har smagt! MUMS🙂

  3. Hej. jeg er lige i gang med at bage denne lækre kage. spørgsmålet er, kan jeg lave den som en lagkage, så der kommer chokolade smørcreme i midten, og bagefter overtrække den med icing. jeg skal først bruge kagen på lørdag, men kan icingen være på fra nu og til på lørdag? hvis ikke kan icingen gemmes, da jeg er igang med at lave en teletubbies der skal ovenpå?

    • Hej
      Du kan sagtens bage den som den er og så skærer den ud i lag som til en lagkage. Kagen i sig selv bliver kun bedre af at stå et par dage i køleskabet godt pakket ind. Mht smørcreme og Icing…jeg ville nok samle den med smørcreme dagen før og så lave Icingen på selve dagen. Royal Icing har det med at stivne, men jeg har dog læst (ikke selv prøvet) at man kan opbevare det i lufttætte bokse i køleskabet et par dage.
      Kristina

  4. Hej
    lyder som en super lækker kage- Hvilken slags chokolade bruger du til denne kage:)??
    Er 70-80% for kraftigt?
    Vil prøve og bage denne som kagekone i en bradepande. Mon det er opskriften gange 2.5 eller 3.
    Mvh Mete

    • Hej
      Det er virkelig en lækker chokolade kage.
      Jeg bruger 70% og det synes jeg fungere fint. 80% er måske lige i overkanten.
      Dejen er ret flydende, så du skal nok bage den i en kagekone-form. Hvis formen er længdemæssig som en stor bradepande, vil jeg mene 2.5 x opskriften er fint.
      Skriv endelig og fortæl om projektet🙂
      Kristina

  5. Nu står jeg jo her og skal bare den🙂
    men skal vandet blandes i chokoladensmeltningen . eller skal chokoladen og smør smeltes i vandbad ??
    skal bare lige være sikker. har aldrig hørt om vand og chokolade smeltet sammen.
    Mvh Mette

  6. Hejsa
    Lyder rigtig lækker den kage!
    Vil bare lige høre når du skriver pulverkaffe om du mener nescafe eller rigtig kaffe?

  7. Skal kagen virkelig bage 1 time og 40 min?? Eller mener du 40 min til 1 time?

  8. Jeg fandt din blog og denne opskrift en dag jeg sad og kedede mig lidt. Besluttede mig for at den kunne jeg da lige slå tiden lidt ihjel med at bage. WOOOW hvor er den bare god!!! Det er til dato den bedste chokoladekage jeg har smagt. Muuums. Tak for opskrift!
    Marlene Dam.

  9. Hej
    Jeg er meget lun på at prøve din chokoladekage, jeg er bare ikke så meget til kaffe og smagen deraf i kager, kan man undlade kaffen og i så fald skal man så blande noget andet i dejen i stedet.

    • Hejsa
      Prøv den endelig! Den er altså virkelig lækker. Nu er det jo ikke sådan at man kan smage kaffen i kagen. Men hvis du vil fjerne kaffen, så synes jeg du skal putte en anden væske i (samme mængde) – evt bare vand. Måske vand med kakaopulver? Gætter bare🙂 Men skriv endelig og fortæl om resultatet🙂

Skriv et svar

