Mine favorit Cookies

Cookies med lys og god mørk chokolade og måske hasselnødder er altid en sikker vinder i min familie.

Det er faktisk en opskrift som min veninde Anja har perfektioneret og gavmildt givet videre til mig. De er super nemme og klassiske og når du nu går igang så lav endelig en dobbelt portion. Jeg lover dig at alle vil elske dig for det! Hvis der skulle være noget dej, du ikke bruger med det samme, former du bare små kugler i den størrelse du vil sætte på bagepladen og fryser dem. Kuglerne skal bare ud af fryseren ca. 20 min før, mens ovnen forvarmes – så har du altd friskbagte småkager på en halv times tid! Smart og stressfrit🙂

Chokolade Cookies:

  • 75 g blødt smør  (tag det ud af køleskabet 1 time før)
  • 100 g sukker (ca. 1¼ dl)
  • 50 g brun farin (ca. ¾ dl)
  • 1 æg (str. mellem)
  • 150 g hvedemel (ca. 2½ dl)
  • 1 tsk vaniljesukker
  • ½ tsk natron
  • ½ tsk fint salt
  • 100 g grofthakket mørk chokolade
  • 100 g grofthakket lys chokolade
  • Bagetid: Ca. 6-7 min. ved 175°.

Jeg bruger ofte Marabou chokolade – jeg synes der skal vœre mere end 40% kakao i chokoladen, så Marabou er perfekt – ellers er det selvfølgelig altid godt at vælge en mørk chokolade med en endnu højere procentdel af kakao i chokoladen.

Du kan vœlge at skifte f.eks 50 g chokolade ud med hasselnødde kerner eller havregryn hvis du vil, men jeg er altså en chokoladegris. Du behøver heller ikke putte både lys og mørk chokolade i – det er både en smags sag og et spørgsmål om hvad du lige har i skuffen.

I en skål rører du den bløde smør og sukker sammen med en stor ske.
Derefter rører du farin og œg i dejen.
Bland de tørre ingredienser (hvedemel, vanilliesukker, natron og salt) i en anden skål og rør det i smørblandingen med en ske.
Tilsœt til sidst det grofthakkede chokolade/nødder/havregryn.

Tip: Mål mœngden af chokolade ud og læg det hele i en plastpose – find alle dine frustrationer frem og lad det gå ud over posens indhold. Smadrer det med noget tungt – f.eks en kagerulle!!

Sœt dejen på en plade med bagepapir med teskeer eller form små kugler. Tryk dem lidt flade.
Bag kagerne øverst i ovnen – der bliver ca. 40 store cookies af denne portion og vupti så er de væk🙂

Kagerne  er ret bløde lige når de kommer ud, så se om du kan holde fingerene væk i et par minutter, mens de lige står og sætter sig – evt. på en bagerist.

~ af klappeklappekage på 7. februar 2010.

13 kommentarer to “Mine favorit Cookies”

  1. Kombinationen af cookie-dej og frustrationer er en skøn følelse, og kagerne bliver FANTASTISKE! Opskriften er allerede en sand vinder i min veninde-kreds🙂

  2. Som Ole Henriksen ville have sagt det; I LOOOOOOVE IT!!!

  3. Hej, jeg skal holde barnedåb i påsken og vil rigtig gerne servere småkager lavet efter din opskrift. Men jeg gider ikke stresse med at lave alt muligt i sidste øjeblik. Hvor lang tid inden tror du jeg kan lave dem så de stadig er lækre! Mvh Louise

    • Hej Louise,

      Jeg gik og spiste af dem flere dage efter at have bagt dem og de var stadig lœkre. Du kan helt sikkert godt bage dem 3 – 4 dage før du skal servere dem. Husk at opbevare dem i en lufttœt dåse eller i en pose.

  4. Hej, bagte en portion i fredags og tænkte at det var til barnedåben……men pludselig var der ikke flere tilbage (du skulle næsten advare imod dem ;-)) Nu har jeg bagt ny portion…nu må vi sse om de også forsvinder!!!!
    Mvh Louise

  5. hvordan kan I får den portion til at give 40 kager ? – jeg lavede dobbelt første gang – og fik 40 ???

  6. Hej Kristina ;0) Mums og sikre at bage !!! Jeg prøved lige med dobbelt portion, hvor jeg lavede den ene kun med lækker mørk chokolade og den anden halvdel med tørrede tranebær + hvid chokolade = KÆMPE HIT !!!

  7. Hejsa – Serverede de her cookies for mine kollegaer sidste uge og de var et kaempe hit!! tak til dig og tak til din veninde der gavmildt har givet opskriften videre🙂

  8. […] brugte bare denne opskrift: Mine favorit Cookies | Klappeklappekage Og så tilsatte jeg det indhold, jeg havde i skabene Det er ikke en opskrift, jeg har brugt […]

Skriv et svar

